Nuffnang Ads

18 September 2013

Apa itu diet atkins???

Diet atkins adalah diet yang deperkenalkan oleh Dr. Atkins...ini berkenaan dengan diet tinggi lemak dan rendah karbohidrat...dan juga tinggi protien...jika amalkan diet ni kita hanya perlu elak dari makan makanan yang mengandungi karbohidrat dan gula....senang bukan?? saya akui yang saya juga sedang amalkan diet ini...untuk pengetahuan diet ni adalah diet yang paling mudah untuk dilakukan....tak perlu berlapar....boleh makan sepuas hari....dengan syarat xda karbohidrat dan gula....untuk melakukan diet atkins ni kita perlu memahami dengan lebih mendalam agar tidak berlaku sesuatu di luar jangkaan....diet ini mempunyai 4 tahap yang berbeza.

 fasa 1 iaitu dimana karbohidrat hanya dibenarkan sebanyak 20gm sahaja dalam sehari dan dilarang mengambil gula tetapi boleh digantikan dengan pemanis tiruan seperti gula stevia dan  pal sweet.

fasa 2 iaitu dimana karbohidrat hanya dibenarkan sebanyak 25-45gm sahaja dalam sehari. Pada fasa ini pengambilan kekacang dan yogurt dibolehkan tetapi masih dalam kawalan.

fasa 3 iaitu dimana karbohidrat dibenarkan sebanyak 50-70gm dalam sehari. Roti dan bijirin boleh dinikmati seperti biasa tetapi masih dihadkan pengambilannya.

fasa 4 iaitu dimana karbohidrat dibenarkan sebanyak 70gm dan lebih mengikut keperluan seharian.

untuk maklumat lanjut boleh rujuk kat sini.

No comments: