Nuffnang Ads

02 January 2014

Resepi Sagu Santan Gula Merah

salam semua :-)

hari ni saya nak kongsi resepi pencuci mulut yang paling senang abad ini... :-) seperti biasa...budak2 pun boleh sediakan resepi ni...punyalah senang nak habaq....hehe sagu santan gula merah ni boleh makan bila2 masa saja.....sarapan pagi,,,,makan tengah hari,,,minum petang,,,makan malam,,,sambil tengok tv,,,sambil gosip2,,,eh2...hehe penyediaan sagu santan gula merah ni xperlukan banyak masa...hanya lebih kurang 10minit....ok la dari beleter panjang apa kata kita tengok cara penyediaannya~~~

bahan-bahan untuk sagu:

2 cawan air
1 1/2 cawan sagu

bahan-bahan untuk santan gula merah:

2 cawan santan @ 1 tin susu cair 
(saya guna sus cair sebab lagi sedap)
3 ketul gula melaka
1 cawan air



mula-mula panaskan air di dalam periuk...bila dah agak panas dan hampir didih boleh masukkan sagu....pastikan sagu sudah dibasuh...bukan apa,,untuk pastikan sagu tersebut bersih dan tiada benda asing didalamnya....kemudian tunggu sehingga sagu jadi pekat dan masak sepenuhnya....pastikan sagu sentiasa dikacau ketika masak....kaedah ini hanya mengambil masa selama lebih kurang 5 minit...cepatkan??


bila sagu sudah masak boleh masukkan sagu kedalam bekas atau acuan(jika nak sagu ada bentuk cantik)...saya just letak dalam pinggan dan magkuk je....senang untuk dimakan terus...hehe






cara buat sirap gula merah pulak....

 saya guna gula melaka untuk buat sirap gula merah




satukan air dan gula melaka.....
 masak sehingga gula melaka cair dan jadi likat



 bila sirap gula melaka sudah jadi/masak boleh masukkan ke dalam bekas lain untuk dihidangkan...
biarkan sirap gula melaka tersebut sejuk dahulu sebelum dihidangkan...
saya just letak dalam mangkuk camni jer ...
penyediaan ini ambil masa lebih kurang 5 minit...




ni susu cair yang saya guna menggantikan santan...
sedap ooo~~~



now cara sediakan sagu gula melaka pulak...

 

letakkan sirap gula melaka dahulu...



kemudian letakkan santan @ susu cair 


dah boleh makan.....


siap penyediaan sagu gula melaka!!!
selamat menjamu selera~~ :-)

2 comments:

NaZiRaH @ Ezyra said...

pandai masak, dah boleh kawin ni..nun nnt jangan lupa tau update pic tunang dalam blog!!!

nuna said...

hehe...ni masakan yg plg simple...t ang try la wat....wokehhh sume hal aku update...hehe